Che-day

19 februari 2017 - Santa Clara, Cuba

Che-day

Vanmorgen onze Che-shirts aangetrokken. Toen weer een heerlijk ontbijtje met fruit (ananas, banaan, mango, sinaasappel en guave), tortilla egg (omelet) en guavesap. Daarna naar de plek gelopen waar Che en zijn vrienden de trein hebben laten ontsporen. Onderweg kwamen we een lokaal marktje tegen, waar groente, vlees en kruiden weden verkocht. Het levert mooie plaatjes op Bijzonder is dat ik dan lees in de LP dat entree wordt gevraagd om de Che-trein e.d te bekijken, maar we lopen zo door zonder een cent te betalen (voordat er een toeristenbus geleegd wordt, die vlak na ons arriveert). Daarna op zoek naar het beeld waar Che een kind draagt, die de toekomst heeft. Geen hond te bekennen bij de statue...ik begrijp er niks van (waar zijn de toeristen?). Maar wij kunnen ons lol op met fotograferen en aan alle onderdelen van het beeld aanraken(best een lekker ding, die Che)

Nog even een kaarsje voor de pappa's opgestoken, een drankje gedaan en toen in de auto richting Trinidad. Met een gemiddelde snelheid van 30 kmph komen we na 3 uur , 90 km verderop aan in een pittoresk stadje. Het historisch centrum  heeft keien. Ziet er schattig uit, maar rijdt beroerd, net als de rest van de weg hier naar toe☺. Door het oerwoud en de bergen....prachtig wat een vergezichten, maar wat een waardeloze weg. Soms goede stukken en dan in een keer weer giga-potholes .Ook is het af en toe behoorlijk klimmen en dalen. Een keer even verkeerd gereden en hier in T'dad naar de verkeerde casa gereden ( toch niet de laatste vouchers uitgeprint ?!?). Onderweg zaten er gieren echt vlakbij op de weg (normaliter zien we er wel 10-tallen in de lucht), hadden we bijna een hond die levensmoe was op onze motorkap (stak ineens de weg over en bleef recht voor onze auto staan blaffen) en voor de rest wat vee (koeien, paarden, geiten, overstekend kippen en een varkentje).

Nu zitten we op het dakterras in de goede casa, heerlijk van ons verse sapje te genieten.

De meeste Cubanen die wij spreken, doen hun best om Engels te spreken. Dat levert vaak grappige uitspraken op, die ik helaas weer snel vergeet...deze heb ik onthouden:
Happy ( of " hebbie") day, wanneer ze have a nice day (ze spreken de "v" als  "b" toch?)

1. André:
    20 februari 2017
    O, O, ik zie het al....... Paul met lensen, baardje en baret en het is hem precies!!!!!
    Mooi verhaal weer!!!!

Groetjes,
    Andre
  2. Mary:
    Toppie!
  3. Lilly:
    20 februari 2017
    Ja, wel een beetje hetzelfde type he Andre