Colca Canyon: on top of the world 🌎

1 oktober 2022 - Chivay, Peru

Adios Arequipa, cuicidad blanca (white city), gebouwd van vulkanisch gesteente… het  is een superleuke stad, maar het verkeer is wel een dingetje… behalve dat het veel is, van alle kanten komt en een kwestie is  van doorduwen, heb je ook toeters met de prachtigste geluiden. Gelukkig mag je in Nederland alleen maar eenhoornige ( heet dat zo 🦄) toeters gebruiken. Het duurde meer dan 2 uur om uit de stad  (met 1 miljoen inwoners) te komen, moet er wel bij zeggen dat er ook nog een pipi-stop in zat.

Arequipa komt uit het Qjetchua (de taal van de Inca’s) en betekent Are = yes, Quipa = stay

Onderweg zien we niet alleen de Misti en Chachani, maar nu ook de Pichu Pichu vulkaan. Er wordt hier naast agriculture ook veel aan copper minig gedaan… daar ging de conferentie in Arequipa dan ook over.

Waarom ik in een keer zoveel weet? We reizen nu met Julio (de chauffeur) en Elar (the guide) en Elar is net een wandelende encyclopedie en weet dan ook alles (van hier😅). Julio heeft nogal een kort lontje. Aangezien we regelmatig met een slakkengang omhoog gaan, raakt hij al snel aardig geïrriteerd. Dan haalt hij een vrachtwagen in en scheldt de chauffeur uit voor ‘Burro!’ Zal later ff uitzoeken wat dat betekent…je weet nooit wanneer je het zelf kan gebruiken 😂😂😂 tijdens de lunch gevraagd wat ‘burro’ betekent. Elar en Julio moesten hard lachen… het betekent donkey/ ezel.

We gaan in het Andes gebergte al aardig de hoogte in en Elar biedt ons cocabladeren aan, tegen hoogteziekte. Dezelfde bladeren waar cocaïne van gemaakt. 3 blaadjes coca en om de bitterheid ervan te verdoezelen mixen met mint ash. Dan 5 minuten kauwen. Mijn tong begint te tintelen en is daarna verdoofd😳. We hebben inmiddels ook coca-snoepjes gegeten. Dat wordt dalijk cold turkey afkicken😂.

Dan komen we in Salinas Reserve op 4.000 m, hier leven vicunia’s (vriend van de lama’s en alpaca’s)… zij leven alleen in het wild.  Vicuniawol is heel duur, zo’n 4 a 500 euro per kilo. Je hebt wel 4 of 5 Vecunia’s nodig voor 1 kilo. Ik koop maar geen vicunia-truitje😳

Alpaca’s komen in Peru het meest voor. Zij leven, net als de LLama’s (ze schrijven het hier met dubbel ‘l’ en spreken het uit als Jama) niet in het wild… over dubbel ‘l’ gesproken… ik heet hier geen Lilly (met dubbel ‘l’) maar Lucia. 😅 Moest in het begin wel wennen als er weer een mannetje op zoek was naar Miranda & Lucia… inmiddels weet ik niet beter😉

Onderweg stoppen we om thee te drinken. Ik neem dit keer, op advies van Elar, Inca thee. De ingrediënten zijn chachacoma & munt ( ik heb ff aan Elar gevraagd om het te typen, klonk behoorlijk ingewikkeld).

Natuurlijk zien we kuddes vol alpaca’s met af en toe een verdwaalde lama ertussen. En altijd met zo’n leuke herder (en hond) erbij.

We komen op het hoogste punt van vandaag, Patapanga op 4.910 m… vraag me af of ik ooit zo hoog ben geweest.  Op deze hoogte tonen we ons respect aan alle bergen, vulkanen en Pachu Mama (de natuur) door naar ze te buigen. 🧎‍♀️🙏🏽🧎

Dan maken we een free fall naar 3.600 m in 35 minuten. We eindigen de rit in de buurt van Chivay op 12.000 ft (= 3.600 m) waar we zullen overnachten met uitzicht op de Sabancaya ( een werkende vulkaan). We hebben een hotel-alpaca Jura (=blanca/ white), maar erreg leuk vind ik hem niet. Als ik dichterbij kom voor een foto, is ie al bezig spuug te verzamelen… ben nog net op tijd weg.

Na een lekker lunchie met maïs soep, alpaca en lekkere salade doen we een wandeling naar de hotsprings. Onderweg lots en lots of terassen (nee niet om lekker te zitten, maar voor de landbouw). Dan de hotsprings in… Mier en ik besluiten er bij de locals in te duiken… geeft toch leukere plaatjes voor de thuisblijvers 😅.  De terugweg (naar boven) doen we gelukkig met het bussie.

Net bij het avondeten vroeg ik aan Elar waarom Julio 2 ringen droeg… heeft hij soms 2 vrouwen, vroeg ik. Reageert Julio (die dus geen woord Engels spreekt) dat je inderdaad 2 warmies heeft… moesten wel lachen.

Hee… ik ga stoppen… we moeten morgen al om 6 uur ontbijten… daarbij is het hier steenstervenskoud… ik spreek jullie weer 🥰🥰🥰