Dronken van 2 mojito's in de stad van Che

18 februari 2017 - Santa Clara, Cuba

We zijn in Santa Clara, de stad van Che. Hier is blijkbaar de strijd tegen Batista begonnen, door een trein te laten ontsporen.

Vanmorgen zijn we uit Havanna vertrokken. Eigenlijk reden we in een keer de A1 op, welke je bijna in een echte lijn (als je tenminste om de potholes heen rijdt) naar Santa Clara brengt. In het begin mochten we niet harden dan 50 kmph... nou dat schiet lekker op, als je 270 km moet rijden. Maar gelukkig werd het al snel 100 kmph . Wel een saaie weg... er gebeurde niet veel. Lifters die mee wilden, of verkopers die bijna midden op de snelweg stonden, af en toe een paard en wagen of een Amerikaanse schoolbus die de weg dwars overstak, maar daar bleef het ook bij.

In SC aangekomen, reden we ook weer in bijna een rechte streep (wel even om het Vidal park heen) naar ons koloniale hotelletje, met pittoreske binnenplaats en tafelkleden op de bedden. Na een welkomssapje richting het Che statue. Onderweg onze eerste patatjes gegeten. Helaas niet bij Mc Dunalds (de Cubaanse broer van Mc Donalds, maar wij hebben hem nog niet kunnen vinden in SC). Na een behoorlijke tippel kwamen we bij de entrance. We moesten volgens de wachter onze tassen inleveren en mochten geen foto's maken . Nou eerst maar een rondje om het beeld lopen.  Ik lever namelijk niet graag mijn tas in en Mier zonder foto's maken ....Zonder entree te hoeven betalen en wel met tas, hebben we tig foto's gemaakt van Che, terwijl de soldaten toekeken...rare toestand.

Op de terugweg besloten we een drankje te doen op een terrasje aan Vidalpark. Eerst weer even proberen te internetten, maar ook hier lukt het me meestal niet om verbinding te krijgen. Ik ben bang dat we onze internetkaarten op de zwarte markt kunnen verkopen aan het einde van de vakantie .Toen lekker mensen kijken. Mier denkt dat de de helft van de mannelijke bevolking van SC homosueel is... het is in ieder geval wel zo dat de helft van de mannen in Cuba zijn wenkbrauwen epileert en een groot deel daarvan zich kaal scheert (niet hun hoofd maar de rest  voor zover ik het kan zien dan). Na 2 Cuba libres (Mier) en 2 Mojito's (Lilly) waren we allebei kacheltje lam...wat hakte die erin! Het zonnetje, de grote hoeveelheid alcohol (alcohol is blijkbaar goedkoper dan cola), of...geen idee. Wij naar ons hutje voor een powernap.

Vanavond tussen de locals in El Sol gegeten. Een tafel vol eten . De prijzen waren dit keer in lokale CUP's...gelukkig mochten wij 11 EUR in CUC's afrekenen...dat zijn nog eens Cubaanse prijzen