Sacred Valley: Feliz cumpleanos šŸœ

4 oktober 2022 - Ollantaytambo, Peru

Mier is nu ook in Peru jarig en we gaan naar haar hoogtepuntā€¦ehā€¦ dieptepunt van deze vakantieā€¦ een grote markt met lama-spul, zilver en schilderijenā€¦ dat hebben we nog niet gezienĀ šŸ¤—šŸ¤—šŸ¤—

We zitten te wachten op de taxi (weer berevroeg natuurlijk) en voor het eerst giet het van de luchtā€¦ tenminste dat denken we. Mier gaat toch ff buiten checkenā€¦ blijkt een stratenschoonmaakwagen te zijnšŸ˜…šŸ˜…šŸ˜…

We zitten inmiddels op weg naar Sacred Valleyā€¦ we hebben nu een gids die een megafoonĀ šŸ™‰Ā heeft ingeslikt en spraakwater heeft gedronken, dus weer veel en luide infošŸ˜…. Een leuk weetje: Peru is a mining country, o.a. goud en zilver. Goud symboliseert deĀ ā˜€ļø, zilver de maanšŸŒ™

De reden waarom deze vallei Sacred Valley heetā€¦ de rivier heet de Holy Riverā€¦ logisch tochšŸ˜

Tuktuk heet hier Mototaxi en hebben geen HP (horse power) maar GPP (guinea pig power)ā€¦ grapje van de gidsšŸ™ƒ

De gids laat ons Andean popcorn (Mana) proevenā€¦ wat denk jeā€¦ smaakt gewoon naar popcornĀ šŸæ. Zo anders is Peru nou ook weer nietĀ šŸ˜….

Het Nazca-kruis heeft volgens mij wel een miljoen betekenissenā€¦ maar om er een paar te noemen:

1. de vier richtingen: Noord, West, Zuid, Oost

2. de 3 trappen : Condor, Poema, Snake

3. het centrum vd universe: Cusco

We stoppen in Pisacā€¦er zijn hier prachtige Inca-terrassen en een Inca-ruĆÆne. Ff fotoshootje met de ronde lijnenšŸ˜µā€šŸ’«šŸ˜µā€šŸ’«šŸ˜µā€šŸ’«ā€¦doen het altijd goed als achtergrond.Ā

De markt daarentegen is meer van hetzelfdeā€¦ toch heb ik weer mooie troep kunnen scorenšŸ˜œ

Onderweg komen we van alles tegenā€¦ in een dorp roosteren ze in bijna ieder huis (of iedere huis is een restaurantĀ šŸ¤“) caviaā€™s aan stokken, een ander dorp heeft ieder huis 2 stieren op de schoorsteen.Ā

Als lunch heb ik o.a. Black Potato Soupā€¦ ze hebben in Peru meer dan 3.000 soorten aardappelsā€¦ zal toch eens bij onze familie checken hoeveel soorten piepers wij hebbenĀ šŸ„”šŸ„”šŸ„”

Dan naar de laatste opgraving van vandaagā€¦ Ollantaytambo en het begint nu toch echt te regenenā€¦ nou spetterenā€¦ maar de gids is in paniek: Please to make sure you take your raincoat! Hij herhaalt dit wel 6 keer. We zijn in Nederland wel wat meer gewend dan die paar druppelsĀ šŸ’§Ā šŸ’§Doe natuurlijk wel stoer op papier, maar trek wel gewoon mijn regenjas aan, zou niks anders durven. Ik vroeg vanmorgen of ie wat zachter wilde pratenā€¦ ik dacht dat ie er in bleefā€¦dus ik ben sindsdien het braafste kindje van de klasā€¦

We hebben een stuk (je) van de Incatrail gelopen! Bergop, in de regenā€¦en ook weer bergaf, inmiddels al weer droog.

Nu in ons hotelā€¦ zo ff Ollantaytambo (of Ollanta voor de intimi of omdat het zo lang is) verkennen en eten!Ā

Vamos chicaā€™s!Ā

1. Inge Houtenbos:
    6 oktober 2022
    Haha! Jij het braafste meisje van de klas! Dan had ie je flink te pakken!! šŸ˜‚
  2. Lilly:
    6 oktober 2022
    Zeker, Ingā€¦ was gewoon bang van die kerel šŸ˜…šŸ˜…šŸ˜