Arequipa: eindelijk alpaca!

29 september 2022 - Arequipa, Peru

We zitten in ons eigen gekozen hostel via booking.com…the worst so far! Er is in Arequipa een conferentie gaande en alle hombres de negotias (zakenmannen) bezetten de hotels hier 😳. Vannacht in de bus prima geslapen tot half 8 en toen van het uitzicht genoten. We reden door de bergen…zelfs sneeuwtoppen gezien! Naast heel veel zand is hier ook wat meer groen en akkerbouw…vaak in plateaus (zoals rijstvelden) waarschijnlijk voor de irrigatie.

Arequipa ligt op een hoogte van 2.500 m (we moeten alvast wennen aan de hoogte vanwege de canyon die op bijna 5.0000 m ligt) en is na Lima de grootste stad van Peru…het grapje gaat dat je een ander paspoort nodig hebt om Arequipa binnen te komen…het centrum van Arequipa geeft ons een beetje Cubaans gevoel (Havana, Trinidad)… sommige delen autoluw, veel winkeltjes (ook dure Alpacawol winkels), eettentjes en barretjes en vergelijkbare koloniale bouwstijl. De Cathedral en het Monesterio zijn de trekpleisters. Tussen de middag Empanada Rocoto Renello (gevulde paprika…een Arequipaans gerecht) gegeten. Verder een beetje de stad verkent en troepeloeres gekocht 😅 (o.a. een hangertje van San Benedito, die is hier super populair… moet nog ff ontdekken waar hij ons tegen beschermt). Vanmiddag lekker op een balkonterras met uitzicht over Plaza de Armas (grote plein) Thee de coca (coca-bladeren helpen tegen hoogteziekte heb ik vanmiddag van Mier geleerd), pisco sour en pina colada gedronken. Daarna eerst een (elektrisch) kaarsje aangestoken in de San Fransisco kerk en toen nog ff een grote binnenmarkt met thematische indeling in geweest… vlees, verjaardag, brood, bh’s, fruit… je kunt het zo gek niet noemen of het was er… alleen de tienda de navidad (de kerstwinkel) konden we niet vinden 😏.

Even naar het hotel om warme kleren aan te trekken…het koelt in Peru tegen de avond enorm af… overdag korte broek🥵, ‘s avonds een winterjas 🥶 (zijn dit de goeie emoji’s Anna?🥰🥰🥰) en toen naar Chicha (je zegt sjiesja). Chicha is het restaurant van Gaston Acurio, de bekendste chef van Peru. Je kon niet reserveren, maar wel wachten…na een uurtje waren we aan de beurt. Ik twijfelde tussen Cuy (guinea pig oftewel cavia) of alpaca (alpaca oftewel alpaca 😅)…het is 🦙🦙🦙 geworden. Lekker mals vlees, maar niet wereldschokkend qua smaak…kan in ieder geval van mijn lijstje afgestreept. Nu liggen we in onze bedjes… morgen weer vroeg op om op de Rio Chili te gaan raften.

1. Anna:
    29 september 2022
    goed verhaal! Leuk dat je me erin betrekt jammer dat je nog steeds de verkeerde emoji gebruikt🤣😏
  2. Saskia:
    Die Peruaanse stoffen 😍 zo mooi en kleurrijk
  3. Inge Houtenbos:
    29 september 2022
    Er zitten daar in Peru ook meer uren in de dagen zeker!? Mijn hemel wat doen jullie veel! X
  4. Lilly:
    30 september 2022
    Ik ben blij dat je he betrokken voelt Anna😂😂😂…
    Zeker, Sas… ik word iedere keer weer blij van al die kleurtjes
    Soms ben ik langer aan her schrijven over iets, dan dat het in werkelijkheid duurde, Inge (misschien moet ik iets vaker de management samenvatting geven… maar dan ben ik zo enthousiast dat ik veel woorden nodig heb om het goed over te brengen)