Arequipa: rafting on El Rio Chili

30 september 2022 - Arequipa, Peru

Vanmorgen weer vroeg uit de veren…we zouden rond 8 uur opgehaald worden voor het raften. Gister gevraagd of we vandaag om 7 uur konden ontbijten… si, si si!

Toen we om 7 uur de hotelkamer uitkwamen, leek iedereen nog in diepe rust. Gelukkig kwam een paar minuten later een mannetje door de deur in de deur. Er is hier zo’n enorme koloniale voordeur met een deur erin die uitkomt op een binnenplaats en die we gister bijna vakkundig gesloopt hadden omdat we hem niet open kregen. We waren vooral aan die grote deur aan het duwen, terwijl het slot in de kleine deur zat🥲. Hij  (het mannetje dus van een paar regels terug) was blijkbaar net naar de markt geweest voor eieren, broodjes en fruit. Hij had 10 minuten nodig, zei hij. Inmiddels waren er ook een stuk of 6 Italianen, die wilden ontbijten. Met z’n allen aan een tafel. De thee stond al op tafel… na een tijdje werden de eieren gebracht… toen die koud waren het brood… zelfde ging met de koffie…moest nog ff wachten op de melk uit blik. Ben na 1 koffie overgegaan op de thee (oploskoffie met blikmelk is niet mijn ding). Later kwam er ook nog jam en een tijdje daarna boter… al met al een leuke ontbijtervaring en gezellig ff met de Italianen gekletst, rare jongens die Romeinen…

Wat me opvalt in Peru is dat er heel veel Franse toeristen zijn. Volgens eigen zeggen, reizen Fransen heel veel. Ik ben ze alleen nog nooit tegengekomen in Azië of Afrika… zelfs niet in Europa, behalve een enkele keer achter zo’n vlaggetjes-gids aan. In ons busje naar het raften, werden we vergezeld door 8 Fransozen. We reden eerst naar de rafting-gear-aanjurk-plek…wetsuit, windjack, live-vest, wetsuit booties &  helmet. Weer in het busje om iets verder de boten te water te laten. Mier en ik hadden samen met onze gids Rivaldo een eigen boot…als dat maar goed gaat 😳… gelukkig bleek Rivaldo de beste peddelaar ever… na ff oefenen (forward, stop, insite, backwards) hadden we de spoed-cursus peddelen gehad en er volgens Rivaldo helemaal klaar voor en gingen we van start…het was koud, nat en superleuk!!!  Af en toe een golf water in je wetsuit mocht de pret niet drukken… leuke stroomversnellingen, veel high-fives en hopelijk leuke foto’s…na een uurtje was het feest gevierd en werd er een verkleedhokje van 2 boten gemaakt…😅😅😅 toen weer terug naar de hostel om te douchen en op te warmen. Time for lunch…and we deserved it! Weer in het gezellige straatje van gister geluncht… Mier Taco de Rocoto Relleno (gevulde paprika) en ik Teqeunos de Queso (fried bread cheese stick).

We wilden nog graag naar het uitkijkpunt om de vulkanen te bekijken… Misti en Chachani… Onderweg kwamen we een Engels meisje tegen en vroegen haar de weg. Omdat ze toch even niets te doen had, het ook wel wilde zien en wel internet had (zij had wel een Peruaanse simkaart voor € 9 gekocht en daardoor een maand lang internet…heel handig😏) liep ze met ons mee. We zijn inmiddels Polarsteps-vriendinnen geworden 😂. Op de terugweg is Mier nog ff op een lama gesprongen voor de foto en toen thé-de-coca met Rocky Road chocola🍫(ja Door, zelfs hier wordt dat verkocht… maar niet zo lekker als die van jou hoor! Wat je allemaal niet moet eten om geen hoogteziekte te krijgen) 😅😅😅. Richting huis nog even coca-snoepjes gekocht (voor diezelfde hoogteziekte…je kunt maar goed voorbereid zijn). Nu omkleden (korte broek wordt weer verruilt voor een jogger) om zo te gaan eten… voor vanavond bij ZigZag gereserveerd… ik hoop op Cuy ( je spreekt het uit als ‘koei’ en is dus cavia).

Hmmm…geen cavia… dan maar weer alpaca gegeten… het was weer heerlijk… en een pina colada voor Mier en en arequipes voor mij er bij (check ook ff de foto’s)…ze hadden zelfs cappuccino decafe 😊

Nu weer in Mier’s geval tussen de flanellen lakens, ik heb gewoon ordinaire katoentjes😂… wordt morgen weer vroeg dag (krijg net door dat de wekker om kwart over 6 staat) en een hoop te beleven…te veo manana (tot morgen)!