Puno: Tita Tovenaar Lake

3 oktober 2022 - Puno, Peru

We zijn inmiddels aangekomen in Puno…het inchecken in het hotel ging niet zonder slag of stoot… blijkbaar stonden we onder een andere naam geregistreerd…Marcella ipv Miranda 😏. Na een telefoontje met de  travel agency was dat gelukkig opgelost. Dat hoogteziekte echt wel iets is, bewees onze buurvrouw… die moest vanwege enorme pijn in haar hoofd aan het zuurstof…lijkt me echt geen grap. Puno ligt op 3.600 m…gelukkig voel ik me topfit. We zijn nu al een aantal dagen op flinke hoogte (3.000 - 5.000 m)… ik moet toch echt een bere-conditie en een rode-bloedlichaampjes-overschot hebben als ik dalijk in Nederland weer below sea-level zit 🏃‍♀️🏃‍♀️🏃‍♀️!?! Hee Paul, een wedstrijdje hollen als ik thuis ben?😂😂😂

Morgen vertrekken we om half 7 naar het Titicaca meer, een half uur eerder dan gepland, because it’s Election Day…iedereen in Peru is verplicht om te stemmen (anders moet je een boete betalen)…zal me daar een drukte worden 😖.

Net trouwens weer cavia gegeten…z’n koppie met ogen, tanden, oren en de hele mikmak zat er nog aan. Het vlees daarentegen was verdwenen of dat heeft een cavia waarschijnlijk niet zoveel. Check ook de pica’s…je herkent hem direct 😅😅😅

Om half 7 vanmorgen vertrokken uit het hotel… geen kip op de weg… de verkiezingen zijn blijkbaar nog niet begonnen. 😉

Titicacameer ligt op 3.800 m hoogte… het hoogste begaanbare meer ter wereld.

We zitten naast een Belgisch stel op de boot: Amai!!!

Om 7 uur sochtends hebben we al live muziek 🥹… Peruaan met dubbele panfluit en klein 8-snarig gitaartje… gelukkig duurde het concert maar 3 liedjes 🎶🎵🎶

We krijgen Belgische les van onze buren:

1. Remorque = aanhangwagen

2. Chanseur = iemand die geluk heeft

3. Blaffetuur = rolluik

4. Foto trekken = foto maken 😁

5. Het is in de sacoche (handtas) = het is voor elkaar!

6. Ambutant = irritant, vervelend

7. Sewwes = subiet, zometeen

Uros, het eerste eiland waar we stoppen is een floating island. We krijgen een hele verhandeling over het leven op het drijvende eiland…er zijn 12 inwoners en ze hebben een echte burgemeester. Mier en ik hebben vooral oog voor de schattige fotogenieke kindjes 👶. Daarna natuurlijk weer troepeloeres kopen en een boottocht op zo’n blitse gondel/kano.

We doen nog een floating island aan waar we een stempel in ons paspoort halen… t’is jammer dat we niet ff naar Bolivia gaan (kun je zien liggen aan de andere kant van het meer)

Dan gaan we naar Takila-eiland waar we een wandeling berg-op en -af doen… door de hoogte gaat dat als dikke stront tegen de berg op🥹… natuurlijk weer een marktje en een dansje en dan lunchen. Ik neem trout (zalm forel)….een van de grootste export-producten van Peru.

Terug in Puno weten we niet of Titicaca nu echt de moeite waard was. We hebben er veel voor moeten reizen en ondanks het feit dat alles er wel heel apart en authentiek uit ziet, voelt het wel als een toeristische poppenkast.

Nu gaan we zo Alpaca eten bij restaurant Mojsa (scoorde 👍in de LP😂) op het balkon met uitzicht over Plaza Major de Puno en El Cathedral, waarschijnlijk met onze jassen aan want het koelt weer behoorlijk af, maar eerst een Chilcano Clasico 🍸🍸🍸