Kaapstad 6 augustus 2015

6 augustus 2015 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Kaapstad 6 augustus 2015

Vanmorgen naar de Tafelberg, tenminste dat dachten we. Bleek de cablecar under maintenance. De enige optie was die berg op lopen, maar dat schijnt een behoorlijke onderneming te zijn. Dus helaas, behalve de Tafelberg op allerlei manieren fotograferen, werd de top ( nou ja top, hij is echt heel vlak net als een echte tafel) door ons niet bereikt. Toen maar een stadswandeling uit de lonely planet. Gids Anna leidde ons weer vlekkeloos langs alle hoogtepunten. Om 1 uur moesten we op de boot richting Robbeneiland. Onderweg nog een tail van een whale gezien.  Daar aangekomen kregen we eerst met een bus het hele eiland te zien. Naast een politieke gevangenis, is het bv ook een lepra kolonie geweest en er stonden ook kanonnen uit WO II, die overigens nooit gebruikt zijn. Ook het dorp waar de bewakers woonden, kregen we te zien. Nu wonen er mensen die werken om deze tours te organiseren. Bij een winkeltje, kwam er een blanke op een brommertje aanrijden. Bleek de bewaker van Mandela geweest te zijn, die zo'n goede relatie met hem had, dat Mandela hem uitgenodigd had voor zijn inauguratie. Hij heeft ook, op verzoek van Mandela, een boek over die tijd geschreven. Dat moet dus die kerel van "Goodbye  Bafana" zijn (nog dank voor de tip, Mier). Daarna werden we door een voormalig prisoner rondgeleid in de gevangenis zelf, met een indrukwekkend verhaal erbij.

Toen weer terug naar CT. Eerst in het reuzenrad en toen een biertje, tomatencocktail en mojito. Nog even een sunsetje meegepikt (gisteravond ook gedaan, aangezien ons hotel vlak bij een hippe boulevard staat, waar iedereen 's avonds aan het hollen is en we op de set van een Bollywood film belandde). Onze auto naar het hotel gebracht en nog een keer ZA gegeten, pulled springbok...heerlijk. Nu zijn Paul en Anna de spullen aan het inpakken en gaan we zo ons laatste nachtje ZA in....lekker slaap!

1. Mieke:
    6 augustus 2015
    Slaap lekker! Tot gauw in NL.
  2. Mary:
    6 augustus 2015
    Nu Lil wij hebben genoten van jullie reisverslag. Wij waren er een beetje bij. En Anna is een kanjer! Ik denk de reis van haar leven. Een goede terug vlucht! Pleun en mary
  3. Anita:
    7 augustus 2015
    Goede terugreis en tot snel!! X
  4. Mier:
    7 augustus 2015
    Dat is gaaf dat je die kerel (bewaker Mandela) hebt gezien! Balen van de Tafelberg, maar lopen is inderdaad zwaar en tijdrovend. Goede vlucht terug!
    Mier xxx
  5. Truus Pluyter:
    Mooi verhaal weer .tot gauw Goede terug reis
  6. Lilly:
    7 augustus 2015
    Dank jullie wel Mary, Mier, Mieke, Anita en Truus! Vandaag ons laatste daggie en vannacht vliegen we weer terug. Dikke zoen Lilly