Cuevas in de Cocha Americano

26 februari 2017 - Vinales, Cuba

Gistermiddag een uur gemasseerd in onze afwerkplek...eh...hotelkamer. Het was fantasico...daar kom je van bij na een barre fietstocht. Toen eten in de casa. Mier visfilet en ik lobster....wat stond er nog meer op tafel: pumpkin, bonendrap, yucca, rijst, aardappel, chips, gebakken bananen, salade, kaas en fruit en dan ben ik vast wat vergeten...Onze chica regelt alles en 'isse no problem' . Voor vandaag een taxi, een zeer gammele chevrolet. In de deur, zat alleen nog de draaier van de ramen, de rest was gat. De ook wat oudere chauffeur bracht ons naar de grotten met stalagtieten en  stalagmieten...

De eerste was: Ceuva del Indio. Het begon meteen al met een indianendansje en later mochten we ook een deel van de grotten doen in een bootje in de ondergrondse rivier...een soort pretparkattractie dus. De plaatjes waren daardoor niet minder mooi. De 2e cueva was La Palenque...de grap was dat we daar extra betaald hadden voor een ritje in een koloniale paardenkar, maar dat ff vergeten waren tegen de cabdriver te vertellen. Die reed dus voor ons, terwijl wij in de hortsik (hoe schrijf je dat eigenlijk...nou dan maar fonetisch, want opzoeken op WiFi...mwah) zaten. Ik had aan onze chica gevraagd of ik op mijn flipflops naar de caves kon. 'No problem' natuurlijk...tot we bij grot 3 kwamen, cueva de Santo Tomas. Eerst een berg op hiken met een helm met lichtje (nou lichtje; op zijn minst waren de batterijen aan vervanging toe). Toen met de gids, twee zusjes uit Argentinië en een echtpaar uit Zwitserland de grot in. Echt supermooi! Maar na 2 uur slecht zicht, omhoog en omlaag, door nauwe gangetjes, gammele bruggen en steile afgronden op je teenslippers, ben je wel ff klaar. Dus helmpjes af en weer in de cocha. Ik vroeg onze vriend ons nog even naar het mooie uitzichtpunt bij hotel Jazmines te brengen. SiSi, was het antwoord van de sisidriver...Terwijl we daarvan wegreden de berg af, vroeg Mier zich af hoe het met de remmen van onze flinstonecar stond. Hij scheurde best hard en met toeteren kom je een heel end...gelukkig heb ik een groot hart ...

Terug in Vinales eerst even naar de Etecsa. Ik was heel benieuwd of Paul en Anna weer veilig thuis waren (yep!!!) Daarna inktvis in zijn eigen inkt gegeten ( het sausje was gewoon rood en smaakte naar tomaten). Nu ff relaxen bij de casa....

Weer een uitdrukking van onze chica bij het ontbijt: "Do you want anything eggs?" Ze bedoelt waarschijnlijk of we eieren willen, maar ik versta iedere keer 'of we nog iets anders willen.' En dat terwijl de tafel al barstensvol staat...ontbijt is: koffie, melk, thee, verse fruitjuice, fruitsalade van guave, mango, banaan en ananas, ham, kaas, gebakje, jam, tortilla (= omelet met of zonder vegetales) en ook hier vergeet ik waarschijnlijk wel wat)...