The Bay of Pigs (Bahia de Cochinos)

22 februari 2017 - Playa Larga, Cuba

Vanmorgen uit T'dad vertrokken, om eerst naar Cienfuegos te gaan. Tijdens het ontbijt op het dakterras zagen we al donkere wolken. Toen we goed en wel in de auto zaten, begon het te regenen. Volgens de info, regent het in Cuba 4 dagen per maand. We zijn hier een halve maand en hebben nu 2 regendagen gehad....die regen hebben we dus nu achter de rug. Cienfuegos werkt net als NYC, Avenidas met even nummers en Calles er haaks op met oneven nummers. Ineens begrijp ik ook meer van de stad. Een beetje rondgelopen, geshopt en foto's gemaakt, maar het bleef een beetje zeuren met het weer. Dus na een drankje bij Parque José Marti met Arco de Triunfo, weer de auto opgezocht. Toen zijn we waarschijnlijk 20 km omgereden, maar 100% zeker weten we het niet. Het stond zo giga-slecht (zeg maar niet-)aangegeven, dat we er achteraf pas achterkwamen, dat we met een aan zekerheid grenzende waarschijnlijkheid de verkeerde weg hebben genomen. Nou ja als het hier bij blijft qua wegen, hoor je mij niet zeuren. Onderweg was het nog landelijker dan gister, veel ossenkarren, suikerrietvelden en natuurlijk paard en wagens (soms met het paard of de ezel achter de wagen gepannen). Anna zou hier gek worden. Ik heb nog net geen kinderen a la Pippi op een paard naar school zien gaan, maar genoeg cowboys die al rijdend op hun paard hun hond uitlaten  (of ze doen boodschappen of gaan naar hun werk en nemen paard en hond mee, dat kan ook)...ik zag er zelfs een (een cowboy op paard dus) bij de bushalte staan .

In Playa Giron (begin van de Varkensbaai) naar een Museo-tje gegaan. Hier is Fidel de Revolutie van 1959 gestart. Ik ben nog even voor de foto half in een krakkemikkige legerjeep gaan hangen, maar dat was dan ook het hoogtepunt van deze bezienswaardigheid.

De weg naar Playa Larga (onze eindbestemming van vandaag) is vanaf Playa Giron langs de kust. Van te voren stel je je dan een echte kustweg voor met uitzicht op zee. We zagen gelukkig af en toe een glimp ervan met soms prachtig azuurblauw water. In PL zitten we in een casa op de 1e verdieping met...uitzicht op zee! Om de boel hier een beetje te verkennen, zijn we over de weg het dorp ingelopen, om gelijk op het WiFi-pleintje ff te internetten, wat niet lukte. Toen een carperhinia (ik weet niet hoe je dat schrijft en ik heb geen internet om het op te zoeken...het is in ieder geval lekker ) en pina colada  on the beachen via het strand weer terug. In de casa hebben we heerlijk vis en garnalen gegeten en nu in ons hutje. Mier gaat in de slaapstand, dus ik ga ook maar ff in de actie (tandjes poetsen en naar bed)... morgen is het snorkeldag.