27, 28 en 29 juli

29 juli 2015 - Port St Johns, Zuid-Afrika

Uhmlanga naar Mbotyi 27 juli 2015

Vanmorgen uit Uhmlanga Rocks vertrokken. We hadden een behoorlijk lange rit voor de boeg. Vlak voor Bizani vol in een pothole en je raadt het al...lekke band. Paul ontdekte het bij het tanken in Bizani Bijlmer :-) Niet de meest rijke buurt, zal ik maar zeggen en overal waar je keek mensen op straat...lekker haren aan het knippen, straatverkopers, iets anders of gewoon niks aan het doen. Avis bood ons weer een nieuwe auto aan, maar dat duurde ons te lang (rond half zes wordt het weer donker, dus er was enige tijdsdruk). Ook de plaatselijke Kwikfit kon ons niet helpen. Het gat was te groot om te plakken en deze maat band hadden ze niet op voorraad. Toen maar verder in de hoop op niet nog een lekke band en wel ergens een nieuwe band te scoren. Een paar dorpen verderop bij een tweedehands bandenboer wel de goede maat. Alleen hier had een blinde aan zitten klussen, volgens Paul, dus dat werd hem ook niet. Door naar ons hutje...naar het einde van de wereld. Een 19 km lange gravelroad die ogenschijnlijk alleen maar leidde naar onze lodge. Anna werd onderweg steeds enthousiaster (die houdt wel van een beetje rust) en ik dacht "waar komen we terecht".  Er hoort ook een dorpje bij, maar of daar veel te beleven valt? Vanuit ons hutje echt super uitzicht op zee...je waant je in het paradijs (als je in bed ligt, hoor je de rustgevende geluiden van de golven!?!) Net heerlijk gegeten (was all inclusive:-) en nu naar bed. Morgenvroeg gaat Anna paardrijden en komt Avis met een nieuwe band of auto, dat weten we nog niet...

Mbotyi (spreek je uit als Mmbojkie) 28 juli 2015

Walvissen en dolfijnen, gewoon met het blote oog te zien vanaf ons eigen balkon...wow!!! Ze spuiten en komen uit het water, met de verrekijker nog beter te zien (blij dat ik die voor de vakantie nog even bij Rien de Wolf gescoord heb).
Anna is 2 uur aan het paardrijden door de bush en over het strand en wij relaxen even bij ons hutje. Met zo'n uitzicht is het prima vol te houden :-)
We zien Anna ook over het strand rijden vanaf ons balkon...het is hier echt super idyllisch.

Als Anna terugkomt, gaan we lekker bij het zwembad liggen. Drankje erbij, helemaal goed. Vanmiddag hadden Anna en ik een massage en ondertussen werd auto nummer 3 afgeleverd, een Volkswagen Polo (na de laatste flat tire, reden we nog steeds met een lekke reserveband rond).

Ff wat Afrikaans:
Ik hou van jou = ik heet jou lief

Mbotyi naar Cihintsa 29 juli 2015

Don, van harte gefeliciteerd met je 50ste verjaardag!!!!

We zijn weer onderweg. Eerst even langs de watervallen...the Magwafalls. Wassende vrouwen, spelende kinderen en prachtige uitzichten. Paul maakt weer vrienden..2 schattige jochies. Ik denk omdat zij verwachten dat hij de man met het geld is...blijken ze liever chips te krijgen dan geld...helaas ze zullen het met rands moeten doen, want chips van Mimi houden we lekker zelf :-)

De heuvels om ons heen, vol met theeplantages, lijken wel lappen dekens. Omdat er ook houtbouw is, zie je weer regelmatig takkenvrouwen lopen met enorme bossen op hun hoofd. Ook smeren sommigen hun gezicht in met oranje of geel kleierig spul...geen idee waarvoor.
Het ene moment zie je heel veel hutjes blauw geschilderd, een moment later roze, terracotta of groen. Ik denk dat ze het in de kleur schilderen die op dat moment voorradig is of in de aanbieding :-)
Je ziet hier overigens veel mensen met een muts op en soms zelfs wanten aan, het is tenslotte winter (wij lopen in korte broek, het is momenteel ruim 20 graden).
Het blijft bijzonder. Al rij je op de snelweg, koeien, geiten, schapen en paarden op en langs de weg. Aangezien we door een heuvelachtig gebied rijden, heb je niet altijd goed overzicht. Dan is zo'n beest in een keer op de weg, best een verrassing.
We zien voor het eerst een voetpad langs de weg...scheelt waarschijnlijk een hoop levens...
We zitten overigens in Transkei (Oostkaap), een voormalig thuisland. De infrastructuur is hier minder dan in de gebieden waar de Afrikaners (blanken) oorspronkelijk woonden.
Op de radio krijgen we nu 'die resep fan die brownie' uitgelegd :-) Wij hebben bedacht dat Afrikaans een taal voor dyslectici is...
We weten niet wat een 'kopkrabber' is...het lijkt een hersenkraker te zijn.

Nu zitten we weer in a room with a view...seaview om precies te zijn. Paul is ff aan het hollen (ik had geen zin) en Anna en ik aan het WiFi-en (bijna 3 dagen zonder gezeten :-)

1. Ma:
    29 juli 2015
    Heerlijk om te lezen enne.......sneller klaar dan de reisverhalen van Mier haha
  2. Anita:
    30 juli 2015
    Super mooie reis! En prachtige foto's. Volgens mij alleen de haaien nog dan is jullie bucket list af!! Groetjes vanuit Ecuador, net uit de amazone en weer in de 'bewoonde wereld' met internet......
  3. Mier:
    30 juli 2015
    En bedankt mam!! Lil plaatst per dag verslagen... ;-) En nu dan een keer drie dagen ivm internet. Ik zit inmiddels op de camping in Spanje met internet, maar nog nergens ter wereld zulk traag spul gehad... Je wil niet weten hoe lang ie over het laden van een foto doet. Dit keer was ik dus blij met je lange verhaal!! Ikke... Hihi!! Klinkt goed Lil en ik heb de foto's klein gezien, ook gaaf! Wanneer is het kooiduiken??
    Enne, hier hebben we (Niek, Lee en ik) aan de Amarula mét ijzerkoekjes gezeten....
    Have fun!!!
    Mier xxx
  4. Lilly:
    30 juli 2015
    Hee Mier, geniet je lekker in Spanje? En blijkbaar Ammehoela en ijzerkoekjes mee :-). Paul is jaloers...volgend jaar naar Spanje. Mevrouw Van der Bent, Mier schrijft best veel voor iemand die zelf niet van lezen houdt, u heeft gelijk hoor :-)
  5. Lilly:
    30 juli 2015
    Hee Anita...ik ben ook bloednieuwsgierig naar jullie ervaringen...hopelijk tot fauw na de vakantie!