Living da vida local

20 februari 2017 - Trinidad, Cuba

Gister een beetje Trinidad verkend. Het historisch centrum ziet er behoorlijk gelikt uit, met heel veel toeristenwinkeltjes en overal verkopen ze hetzelfde spul....schilderijen, sigaren, haakwerkjes; daar staat deze stad bekend om, koelkastmagneten en ga zo maar door . Alles is hier heel kleurrijk (de mensen, auto's en huizen) en op elke hoek van de straat speelt een paar oude mannetjes muziek. Iedereen leeft op straat, zit op zijn deurdrempel of hangt achter de tralies uit zijn raam. Op straat zie je vele soorten vervoer. Taxi's in de vorm van paard en wagen, fiettaxi's, yellow cabs en oldtimers. Wij doen een lunchie vlak bij de trappen van Plaza Mayor. Deze zijn bezaaid met mensen, locals en toeristen. Er wordt muziek gemaakt en gedronken, allemaal heel relaxed...dus wij doen ook verder niet veel . Je moet je tenslotte aanpassen aan de gewoontes van een land.

Gisteravond heerlijk spaghetti frutti di mare gegeten. Aan vis hier geen gebrek, dus er zat een lading lobster, shrimps en whitefish in...heerlijk.

Vanmorgen op tijd aan het ontbijt... we kregen om 9.00 uur een rondtoer met de biketaxi door het deel van de stad waar de locals leven. Vooral te horen en zien, dat hier een beperkt aantal producten (primaire levensbehoeften als rijst, olie, kip en brood) voor iedereen op de bon is, het lijkt verdomme WO II wel . Elk jaar krijgt ieder huis een bonnenboekje, waar je 1 keer per maand artikelen voor kan halen bij staatsgereguleerde winkels. Daardoor is er een levendige zwarte handel, die voor veel Cubanen bijna niet te betalen is. En dat terwijl ze volgens onze gids zo van veel eten houden (dat is zeker de dames vaak aan te zien ).

Schooling en public health is voor iedereen gelijk, maar volgens mij voor de een wel wat gelijker dan voor de ander . (De een heeft slotjes op zijn tanden, de ander heeft bijna geen tanden). Wel lopen alle kinderen hier in schooluniformen en zie je op veel plekken lagere scholen of klasjes. We genieten ook na de tour weer van het straatleven en maken ongegeneerd foto's.

Nu liggen we ff bij te komen ( het is hier echt lekker warm, dus we moeten regelmatig aan het vochtinfuus met/zonder alcohol en ff relaxen...je blijft je toch aanpassen nietwaar. Vanavond gaan we "echt" stappen... naar het Beatle café (begint pas om 22.00 uur, ben benieuwd of we het gaan trekken)...tot morgen maar weer (als het internet het toelaat)...