18 juli Dullstroom en 19 juli Hazyview

20 juli 2015 - Hazyview, Zuid-Afrika

18 juli  Dullstroom

18 juli is Mandela Day, maar dat hadden wij gisteren al :-). We hebben de auto (Hyundai Accent) gekregen. Best ff spannend, links rijden...gelukkig deed Paul ook nu, net als in Suriname, iedere keer de ruitenwissers aan als hij richting aan wilde geven. Even zoeken naar de juiste weg, wat nou GPS, lekker old school met de kaart. En op naar Middelburg. Ik wist niet dat dat op steenworp afstand van Belfast lag. De snelweg was wel wat saai. Vrij droge heuvelachtige omgeving met af en toe een fabriek, sloppenwijk, veeteelt (koeien in alle soorten en maten). Dus verder de gravelroad op. Naast potholes en stenen, liepen er schapen en geiten op de we en aapjes in de tuin bij iemand. Ons eerste wild gespot...tenminste dat denken we...springbokken, het symbool van Zuid-Afrika. Nu nog spectaculair, dalijk na Kruger waarschijnlijk niet meer. Op naar ons idyllische huisje in Dullstroom. Aangekomen besloten Paul en ik even te gaan hollen, maar dat viel (voor mij) niet mee. Wat een k-heuvels!!! Het dorpje waar we doorheen hollen, ziet er heel levendig uit, met leuke winkeltjes en straatverkopers. Hollend kun je niets kopen, dus dat doe ik steaks wel (denk ik dan nog). Terug in ons hotel wil Anna lekker gemasseerd worden. Tegen een kleine vergoeding kan dat geregeld worden. De kok van het hotel heeft buikpijn en naar het dorp is ruim een kilometer, maar we besluiten toch te lopen. Ik ben wel benieuwd hoe dat steaks in het donker terug gaat. Het dorpje ligt er nu behoorlijk verlaten bij...de kou, het feit dat het zo donker wordt? Geen idee. We belanden in de Old Transvaal Inn, een restaurant van een blanke vrouw met alleen maar witte gasten. Ik denk (maar vooral hoop) iedere keer dat het toeristen zijn, maar als ze Zuid-Afrikaans beginnen te praten, moet ik Paul toch gelijk geven. Het blijft vreemd dat in Afrika witte mensen ook lokalen kunnen zijn. Paul heeft eisbein (gerookte varkenspoot), Anna schnitzel en ik vetkoek (soort barra met biltong). De terugweg is, ondanks de prachtige sterrenhemel, behoorlijk spannend. Met z'n 3-en op een onverlichte gravelroad, vlak bij een sloppenwijk. Flink doorstappen en nu liggen we alledrie in een eigen bedje...lekker slaap (zeggen ze hier)....

19 juli Hazyview

Vandaag weer wat wilde dieren gespot...
We vertrokken vanuit Dullstroom richting Blyde River Canyon. De omgeving is heuvelachtig en afwisselend. Opeens ziet Paul aapjes oversteken en dan ook echt een joekel van wel een meter hoog (Paul denkt een baviaan). Anna ziet dan ook in het open veld een troep apen. Onderweg op de Panorama route mooie uitzichtpunten, onder andere Gods Window met uitzicht op Lowveld en Pelgrims Rest, een verlaten mijnwerkersstadje. Als lunch hebben kaasknoflookbrood met biltong en droe wors. Paul spot nog een hertje en Anna een kleine kudde zebra's. Maximaal bereikte hoogte vandaag is 1730 m (Wonderview) en ondanks onze lange broeken, was het vandaag voor het eerst korte broeken weer. We zitten nu in Hazyview, om 19.00 uur gaat de stroom een tijdje uit, dus we hebben diner met kaarslicht. Pompoensoep met heerlijke braai (Paul en Anna steak en ik kipspies) en cheesecake toe. Lekker slaap!!!

1. Mier:
    20 juli 2015
    Ik herken dat van de ruitenwissers... Straks in NL doe je het namelijk ook gewoon weer ;-)
    Veel plezier in Kruger!!!
    Mier
    ps: Nog foto's?! (Mier kijkt liever plaatjes dan dat ze verhalen leest.... hihi)
  2. Marlieke:
    20 juli 2015
    Leuk lilly zo jullie reisverhaal te volgen !groetjes van ons en genieten maar van al dat moois daar Xx
  3. Lilian:
    20 juli 2015
    Maandagochtend 8.30 zit ik in mijn hoofd in z afrika. Hoe leuk is dat. Thanks xxx
  4. Anne_Mieke De Boer:
    20 juli 2015
    erg leuk om te volgen en de taal vind ik echt fantastisch. hoop ook nog veel foto's van je te zien voor de sfeer ook! erg veel plezier en geniet ervan!
    x van Anne-Mieke
  5. Rens van Leijden:
    20 juli 2015
    Mijn herinneringen komen terug alsof het gister was.
    Heb dezelfde weg afgelegd/plaatsen aangedaan. Maar dat is alweer 22 jaar terug.
    Heb net zoveel plezier als ik toen had !
  6. Anita:
    20 juli 2015
    De eerste mooie dagen zijn binnen! Dit belooft een prachtige reis te worden. Super om te lezen en jullie te volgen. Foto's ook erg leuk. Leuk de gids Pasta, wij hadden toen Joepie en de uitspraken die hij deed doen we nog wel eens na! Veel plezier met de volgende etappe en we genieten op afstand enorm mee. Groetjes vanuit NY xxx
  7. Lilly:
    21 juli 2015
    Dank jullie wel voor jullie leuke reacties!!!! Ik hoop op betere foto's als ik kan laden Mier. Hopelijk blijven jullie genieten net als wij....